Skip to main content

Anställd porträtt: Flemming Lilleør

Tatjana Kristensen
19 september 2022
Flemming Lilleør medarbejder i JMA

Från att behöva leda processerna i mål till att nu ge råd till kunder med samma problem som han tidigare kände till, har varit ett givande skifte

Om du träffar Flemming så tvivlar du inte på att han kan sin sak. Han tar dagligen komplexa uppgifter och gör dem lättbegripliga i sin rådgivande funktion som konsult. Något han själv har uppskattat i sitt tidigare arbete, där han satt på samma sida av skrivbordet som många av de kunder han möter dagligen gör idag.

Att han själv har haft samma problem tidigare ger honom en klar fördel om man frågar honom: "Det är mycket lättare att prata igenom utmaningarna med kunderna. Jag har själv haft en del av samma problem som våra kunder är står inför, och vet vilka utmaningar man står inför när man genomför "nya" åtgärder.Anledningen är att jag i många år har suttit på andra sidan skrivbordet".

"Vissa saker är lättare och vissa är svårare", säger han, och det i kombination med förståelsen för både DSM, men också kundens problem, gör hans vardag mer givande.

"Det är viktigt för mig att kunderna är i fokus och har det bra"

Men vad gör en konsult egentligen?

Flemming förklarar konkret att det består i att vara med kunderna, visa dem funktioner i systemet, hjälpa dem att få deras system att fungera bättre och samtidigt ge dem råd om vad systemet kan göra och var de eventuellt kan förbättra vissa affärer. rutiner och processer i företaget.

Ett heltäckande jobb om du frågar mig.

Flemming har dock en annan uppfattning och går till uppgiften med en viss ödmjukhet och humoristisk inställning till kundbesöken.

"Det är viktigt för mig att kunderna är i fokus och mår bra. Det är vad det handlar om när vi är ute med kunden - och då handlar det om att ha kul med dem. De ska inte känna, att vi kommer och bråkar eller gör något annat. De måste ha tid för oss och vi måste också ha tid för dem".

Men även om det kan vara roligt att gå till jobbet kan det också vara lika nödvändigt att njuta av sin fritid.

"En okej racercykel"
Privat beskriver Flemming sig själv som att han är tyst, lugn och otroligt hjälpsam när andra behöver det. Han kan dock också vara helt självcentrerad om man tar bort allt – arbete, familj, fritid. Och medan vissa dagar på jobbet kan resultera i timmar på vägen, är vägen också där han föredrar att spendera sin fritid.

Hans guilty pleasure är att hoppa på racercykeln – en okej sådan, om du frågar honom, och tyst cykla ut på landsvägen. Njut av naturen.

"Det är fantastiskt att komma ut och stänga av hjärnan i den danska naturen", säger han. Han cyklar dock inte ensam: "Vi cyklar inte för att cykla snabbt - och i princip inte för att cykla långt heller. Vi cyklar för att ha kul och prata om vardagens upp- och nedgångar".

"Jag hoppas kunna lämna sedan tidigare"

Vid 50 års ålder har Flemming funderat en del på pensionen.

Mest av allt för att jag frågade om hans drömmar för den där söta pensioneringen.

Mycket inspirerande säger han: "Om man ska jobba tills man är 70, då har man 10 år på sig att njuta av livet, medan de andra har haft 20-25 år".

Därför drömmer han också om att gå i pension i förtid, njuta av livet med god hälsa och få möjlighet att åka på längre resor. Åtminstone längre än de turer cykeln tar honom på.

Men han har inte bråttom.

Något kunderna också uppskattar. Hans mantra är att "ta sig tid att göra det" när han är ute med kunderna.

"Ibland kommer man ut på djupt vatten"
I verkligheten är Flemming övertygad om att alla som har lust ska komma/vara hos kunderna, då det ger en bättre förståelse för våra kunders verksamhet. Ger oftast en förståelse för varför kunden "bara" kan göra saker på ett visst sätt.

Du måste dock räkna med att kunna komma ut på djupt vatten när du möter kunder: "Det finns definitivt några frågor där ute som du inte direkt kan svara på. Det är viktigt att du inte känner dig generad eller osäker på det. Kom bara ihåg att du har bra kollegor i inlandet som står redo att hjälpa dig.

Kunderna gillar att de går framåt – känner de att de går framåt kontaktar de oss mer”.

Och det är egentligen det som konsultens jobb handlar om.

Om du skulle vilja lära känna honom bättre är du mer än välkommen att kontaktaFlemming

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev