Skip to main content

Optimera ditt lager

Det specialbyggda lagerhanteringssystemet i DSM är anpassat till de processer som våra kunder – maskinhandlarna – använder varje dag i sin verksamhet.

Systemet är helt unikt för branschen men byggt ovanpå en standard Microsoft Dynamics 365 Business Central vilket gör att JMA kan garantera en framtidssäker digitaliserad lösning för alla maskinhandlare.

Vi garanterar att du uppnår en effektivare hantering av ditt lager och kan därmed minimera dina lagringskostnader.


Lageroptimering

Lagermodulen i DSM innehåller många funktioner som hjälper till att optimera lagret i förhållande till tidsåtgång, inköpsplanering, arbetsflöden och inkurans. Det finns funktioner inbyggda i systemet för att optimera lagret på lagret och samtidigt ge förslag på vad man ska köpa hem och när.

Lagersystemet i DSM erbjuder fördelar för din maskinverkstad

  • Kontrollera produktorder med kostnadsdifferentierade beställningspunkter
  • Ta emot och placera varor från inköpsorder till lager, service och försäljning
  • Kontrollera artiklar efter lageromsättning
  • Skicka beställningar och ta emot fakturor direkt till/från leverantörer med våra anpassade leverantörsintegrationer
  • Produktsökning på interna platser, i servicefordon och externa webbportaler
  • Minimera kostnaderna för att beställa varor – minimera lagerintresset och minska inkuransen
  • Särskilt rollcenter för lagerpersonal, inklusive t ex serviceorder, försäljningsorder och inköpsorder
  • Håll koll på din fysiska lagerbutik med digitala verktyg

WMS-system med DSM Scan

Med vår Power App DSM Scan får du fördelar i många processer

  • Varor kan skannas och all information är registrerad redan vid mottagandet av varorna
  • Streckkoder och etiketter skrivs enkelt ut från den handhållna enheten
  • WMS-systemet håller själv reda på var en vara finns
  • Köp/försäljning av reservdelar registreras omedelbart i systemet och dras från lagret
  • Lagerräkningen är enkel och du kan skriva ut en status för lagret när som helst
  • Allt registreras och alla siffror kan tas ut för att skapa statistik över omsättningen av varor och avfall
  • Du kan enkelt och snabbt hålla koll på ditt lager direkt från din dator, mobil och surfplatta. På så sätt sparar du både tid och resurser och du kan reagera snabbt på fel och brister

Inköpsförslag för reservdelar

Utifrån beräkningar gällande hemtagningskostnader, sista försäljningsdatum, inköpspris, flödesvaror med mera kan systemet komma med ett förslag på vad du ska ha i lager för den aktuella reservdelen. Detta för att möta den efterfrågan som normalt har funnits på varan under de senaste 2, 3 eller 5 åren.

Beräkning av inkurans

DSM kan ställas in för att automatiskt beräkna inkurans på artiklar på lagret och därmed beräkna inkuransprocent på utvalda artiklar. Slut i lager kan vara ett problem, då det binder mycket pengar på reservdelar som inte säljs och helt enkelt tappar i värde på lagret.

Rabattmatris

Det är möjligt att sätta upp en rabattmatris för kunder och ordertyper. Det innebär att olika rabattpriser kan sättas upp för samma reservdel beroende på vilken typ av beställning det gäller, till exempel en brådskande, normal eller specialbeställning.

Integration för tillverkare och leverantörer

I samarbete med branschens leverantörer har JMA utvecklat över 40 integrationer direkt i DSM-systemet. Vi har för närvarande integration för följande funktioner:

  • Import av inköpsorder
  • Förfrågningar om varor och lager hos andra återförsäljare samt orderstatus
  • Byte av reservdelspriser
  • Köpdisposition
  • Import av vallistor
  • Rapportering mellan återförsäljare och leverantör
  • Import av konfiguration på maskiner

Utbytet av data sker antingen via en manuell uppladdning eller en automatisk integration som ger svar direkt i systemet. Det beror på leverantören vad som är möjligt att utveckla.

Läs mer om de enskilda leverantörerna och vår integration här.

Integration för automatiska lager

Vi har lång erfarenhet av integration för automatiska lagringsenheter och ser till att DSM automatiskt skickar plock- och lagerlistor till automatiska lagringsenheter från bland annat Kardex och Constructor.

Kardex ShuttleXP_graphic_front_open_002

Etikettprogram

Tryck av mer än 30 olika etikettstorlekar för hyllfronter och varor med och utan streckkoder.

Digitala prislappar

Med helgrafiska elektroniska hyllfronter kan du ändra priser och erbjudanden på några sekunder – i hela din butik. Med den senaste EPD-displaytekniken kan de helt grafiska hyllfronterna minska bländning och är synliga nära 180°.

De elektroniska hyllfronterna är högupplösta, helt grafiska och finns i upp till tre färger för att hjälpa dig att påverka köpbeslut på hyllan. De har de tydligaste och mest konsekventa färgerna och bilderna som finns tillgängliga och kan även fungera från -25°C till 30°C.

Låg strömförbrukning – upp till 10 års batteritid (utbytbara batterier för längre livslängd).

Butikslösning med DSM POS

Butiksmodulen gör arbetet i butiken mycket snabbt och effektivt. Lösningen bygger på en eller flera kassaterminaler bestående av en pekskärm, en handhållen scanner, en elektronisk kassa och en kvittoskrivare. Med modulen du uppnår

  • snabb och enkel registrering av försäljning - både kontant och på konto
  • direktutskrift av kvitto
  • göra insättningar och uttag via kassan med direktutskrift av kvittot
  • göra en kontantavräkning i slutet av dagen

Webparts

Köp och sälj reservdelar direkt från DSM-systemet. På marknadsplatsen www.web-parts.com kan du lägga ut dina föråldrade reservdelar till försäljning.

Här kan du även köpa reservdelar direkt från DSM-systemet till mycket förmånliga priser. Och du är garanterad att varorna är i ordning, eftersom marknadsplatsen endast är till för professionella maskinhandlare.

webparts logo

Det dagliga arbetet med lager och logistik

Effektivisera och automatisera manuella processer för att optimera effektiviteten.

Modulen innehåller ett antal integrerade verktyg för att automatisera processer som lagerhantering, frakt och spårning. Detta hjälper till att spara tid för avdelningen och eliminera de manuella arbetsflöden som finns på lagret.

Större kundnöjdhet

Via realtidsdata kan avdelningen bättre ge råd till kunder antingen på telefon eller i butik. De har möjlighet att ge kunden svar på förfrågningar direkt eller beställa produkten hemma hos kunden.

Större insikt i avdelningens verksamhet

Modulen ger realtidsinsikt i lager, försändelser och annan data, vilket ger ledningen en bättre förståelse för arbetsprocesser och avdelningen som helhet.

Minskade kostnader

Automatiserade processer, bättre visualisering och större kundnöjdhet bidrar alla till att sänka kostnaderna för att driva avdelningen och verksamheten. Lagermodulens övergripande fokus är att minska tiden som läggs på manuellt arbete genom att effektivisera processer och optimera de arbetsflöden som tar mest tid under dagen.

Vill du bli kontaktad av vår säljkonsult Sabina?

Sabrina Kjaerkner är säljkonsult på JMA och kan kontaktas via e-post: info@maskindata.se eller telefon: +46 413573090

Ange dina kontaktuppgifter här:

Välj något du är nyfiken på, så kontaktar vi dig och berättar mera!

Strategiska partnere

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev