Allt om service management
Servicemodulen i DSM skapar en stark grund för serviceavdelningen, speciellt i relation till hanteringen av serviceuppgifter och för montörer i deras dagliga arbete med att skapa och färdigställa tids- och materialjournaler.
Serviceuppgifter, avtal och det dagliga arbetet på serviceavdelningen underlättas och kan hanteras centralt från ett system.
Funktionaliteten i servicemodulen ger serviceavdelningen bättre insyn i de uppgifter och avtal som ingår i det dagliga livet och skapar en överblick över serviceavdelningen.
Serviceoptimering
Översikt över arbetsuppgifter, tid och materialåtgång
Få en överblick över serviceuppgifter, som kan visas i systemet specifikt i förhållande till status, typ och maskiner.
Om du har en serviceavdelning som saknar överblick sköter servicemodulen det dagliga arbetet, från uppgiftsskapande till registrering av timmar och ytterst till fakturering. Modulen kan kombineras med de funktioner som behövs för att driva en serviceavdelning optimalt. Dina serviceuppgifter skapas automatiskt efter en fastställd timgräns eller period pr maskin. På så sätt blir dina servicebesiktningar och arbetsuppgifter snabbt tillgängliga för servicechefen eller montören.
DSM TIME Tidsregistrering via scanner
Med vår Power App DSM REG för tidsregistrering via skanner på en mobiltelefon är det enkelt för montörer och tekniker att registrera tid. Det ger fördelar genom att tidsregistreringen i systemet alltid är aktuell och att överföringen av tidsregistrering till serviceorder sker dagligen även om det finns montörer som inte är i verkstaden på flera dagar.
Field Service Management
På JMA arbetar vi med 2 olika lösningar för Field Service Management. DSM Field Service Management och Reeft Field Service Management:
DSM FIELD SERVICE MANAGEMENT
DSM Field Service Management bygger på en Microsoft Dynamics Power App och utgör en integrerad lösning för effektiv planering av resurser och hantering av serviceuppgifter. Lösningen inkluderar 2 Power Apps:
DSM SERVICE PLANNER
Vilket ger arbetsledaren ett vasst verktyg för effektiv resurshantering och serviceplanering. Med ett intuitivt användargränssnitt ger lösningen en detaljerad översikt över resurser, serviceorder och tidsåtgång.
Från enkla "klicka och klicka"-funktioner till olika visningsalternativ som vecko-, dag- och listvyer blir planeringen enkel och flexibel. DSM Service Planner innehåller även viktiga funktioner som orderskapande och frånvaroregistrering, vilket gör det till en oumbärlig plattform för effektiv resurs- och orderhantering.
DSM FIELD SERVICE
Skräddarsydd för teknikern som utmanas av serviceuppgifternas dynamiska karaktär, oavsett om de är på kontoret eller på resande fot. Verktyget erbjuder en omfattande översikt över serviceorder och enkelt tillägg av dokumentation om uppgifter. Förbrukat material registreras enkelt och teknikern har även överblick över lager och var gods finns.
REEFT FIELD SERVICE MANAGEMENT
DSM-filiallösningen är integrerad med Field Service Management-systemet REEFTmobile™. En mobil lösning för planering och ledning av servicemontörer utanför staden. Med en app för onlineorderhantering på din mobil får du kontroll på tidrapporter, ärendehantering och fakturering. Orderhanteringsappen gör att du har överblick över beställningar och uppgifter både från kontoret och ute på fältet med servicechefer, montörer och andra mobila medarbetare både online och offline.
Garanti och reklamationshantering
Få kontroll över garanti- och reklamationsärenden via ärendeöversikten i garantimodulen. Här kan du se vad som har kommit in i ersättning för de enskilda fallen.
Garantiuppföljning är ett verktyg för att hantera reklamationer. På varje enskild garantityp anges om typen ska visas i garantiuppföljningen. Garantiuppföljning kan användas för att ange om reklamationen har skickats till leverantören och när svar från leverantören förväntas.
Om garantiuppföljning används kan listor skrivas ut för uppföljning. Med garantiuppföljning är det möjligt att koppla ihop det enskilda reklamationen och efterföljande reklamationsersättning. Dessutom går det att skriva ut en rapport som visar hur stor andel som ersätts från leverantören.
Tjänstekontrakt och avtalsekonomi
Hantering av olika typer av servicekontrakt pr maskin.
Garanti- och reklamationssatserna på den enskilda maskinen kan styras av timmar, perioder etc.
Få inblick i det enskilda serviceavtalet med timmar och material som används i förhållande till det fasta priset som ställts på serviceavtalet. Det är alltså lätt att få en överblick över intäkterna på servicekontrakt.
Värde med kundportalen
Kunden kan enkelt få en överblick över sina maskiner och servicestatus via kundportalen
Här har kunderna även tillgång till att se status på order och se de senaste fakturorna
Uppdatering av servicefaktura
Automatiskt ifyllda fakturor enligt överenskommelse om över- eller undertimmar, fast pris mm.
Fakturor fylls automatiskt i med de uppgifter som anges på servicekontraktet eller fylls i på serviceuppdraget. Detsamma gäller i samband med fastprisavtal.
Hantering av service kits
Service kits kan ställas in för att innehålla en specifik uppsättning reservdelar och resurser samt standardtider.
Innehållet i de enskilda servicepaketen kan varieras per maskingrupp, modell och maskinserienummer. Samtidigt kan standardtexter skapas, så att du kan underlätta arbetet med att skapa förklarande text på servicefakturan för kunden.
Servicemodulen i DSM ger värde
- Insikt i tjänsteekonomi för institutionen
- Nyckeltal om lönsamhet, nedlagda timmar, resurser, kontrakt eller varor
- Digitalt referensarbete för serviceuppgifter, uppföljning och journaler
- Servicerapporter och uppgifter på maskinen lagras digitalt
- Kunskapsdelning och överföring från försäljning till serviceavdelningen
- Att dela information från försäljning till service skapar bättre synergi mellan avdelningarna. Det innebär färre fel och det sparar tid för administrationen