Skip to main content

CRM och försäljning av maskiner

I maskinhandelsmodulen har vi samlat en hel del funktionalitet för maskinsäljaren.

Du kan hantera hela din säljprocess med hjälp av det inbyggda CRM-systemet, där du kan hålla koll på potentiella kunder och erbjudanden.

Via den inbyggda maskinkonfiguratorn kan du redan från offertfasen skapa en fullständig översikt över kostnader och intäkter på den enskilda maskinen.

Skräddarsy ditt helt eget rollcenter med översikt över maskinordrar, försäljningssiffror, leads mm.


Optimera din försäljningsprocess

CRM-system

Med det specialdesignade CRM-systemet i DSM har du följande möjligheter:

UPPGIFTER

I uppgiftsdelen kan du välja vilken typ av uppgift det ska vara. Här kan du välja mellan ett telefonsamtal och ett möte, och du kan lägga till en beskrivning till uppgiften. Uppgifter kan också skapas inifrån den enskilda kontakten, leads eller från säljarkortet. Uppgifter kan genereras för ett team av anställda.

KONTAKTKATALOG

I kontaktkatalogen kan du skapa profiler för de olika kontakter du har. Det kan till exempel vara kontakter som visat intresse för en viss typ av maskin. Profiler används både för att bilda en överblick över en kontakt – men används även i samband med målgruppsval, så att du kan massskapa leads – eller för att skicka nyhetsbrev till målgruppen.

Säljaren kan komma åt systemet med mobil och surfplatta.

VÄLJ MÅLGRUPP

Med målgruppsval kan du använda denna funktion för att rikta din marknadsföring mot vissa kontakter utifrån vissa kriterier. Återigen kan detta vara baserat på till exempel intresse för en viss typ av maskin. Marknadsföringsmaterialet kan skickas som e-post direkt från DSM-systemet – alternativt kan målgruppen läsas upp och exporteras till andra program såsom mailchimp eller liknande.

Skickade mejl kan spåras direkt på respektive kontaktkort som har fått nyhetsbreven.

HANTERA LEADS OCH FÖRSÄLJNINGSMÖJLIGHETER (PIPELINE MANAGEMENT)

Med leads (pipeline management) har du möjlighet att se vilka erbjudanden du har ute, för vilka kunder, status på erbjudandet, erbjudandebeskrivning, kontaktnummer och erbjudandets uppskattade värde. Leads kan också ställas in på specifika försäljningserbjudanden och maskinförsäljningserbjudanden.

Dessutom har du även möjlighet att visa alla listor som diagram, vilket ger en överblick över de enskilda säljarnas leads.

Filtrera till exempel på vunna/förlorade leads – se orsakerna och vilket märke och maskinmodell säljarna har förlorat/vunnit mot. Dessa data kan matas ut till Excel och till exempel skickas direkt till maskintillverkarna.

Maskinkonfigurator

LADDAR KONFIGURATIONER

Med DSM:s maskinkonfigurator har vi gjort det möjligt för maskinhandlaren att ladda konfigurationer för maskinofferter, beställningar, maskininköpsorder från många fördefinierade märken.

Men det går faktiskt också att ladda utrustning från andra tillverkare, om dessa finns i Excel-format.

Funktionen sparar operatören mycket tid och minimerar risken för felaktig inmatning. Konfigurationen läses, via en CSV-fil, från tillverkarens hemsida (eller från Excel-mallar) och laddas direkt på den specifika maskinmodellen i DSM-systemet.

JMA erbjuder möjligheten att bygga attraktiva erbjudanden: så att återförsäljaren kan välja en logotyp och bilder för framsidan på offerten - och med en specifikation av de konfigurationer som valts i maskinkonfiguratorn.

Användaren kan direkt från maskinförsäljningserbjudanden och beställningar ändra "typ" från att vara ett maskinförsäljningserbjudande till att vara ett hyreserbjudande eller leasingerbjudande. Med integrationen direkt i servicekontrakt och hyresmoduler kan du med några få klick anpassa erbjudandet efter kundens behov.

Beräkning av försäljningspriser

JMA erbjuder även en maskinkalkyler. Med mallar kan du enkelt ta hänsyn till skillnaderna i beräkningarna av de enskilda maskintyperna. Med den inbyggda maskinkalkylatorn behöver du inte underhålla de Excel-kalkyler som många återförsäljare använder idag.

Alla "korrigeringar" som görs i kalkylen kan senare återfinnas i maskinekonomins budget (efterkalkyl), så att återförsäljaren kan jämföra budgeten med vad som realiserades.

Om återförsäljaren inte vill att säljarna ska ha insyn i maskinernas kostnadsberäkning kan detta styras med rättigheter.

Inköp och försäljning

ÄR HANDELN LÖNSAM?

När det i samband med byte av maskiner anges vilken maskin den begagnade maskinen bytts till kan informationen användas för att visa köp- och försäljningskedjor.

Detta gör att du kan se om handeln är lönsam eller om du har en kapitalbindning i handeln

Uthyrningssystem

BESTÄLLNINGAR PÅ EN ELLER FLERA MASKINER

Hyresmodulen i DSM är en modul där du kan skapa beställningar på en eller flera hyrmaskiner till en kund.

Man kan göra automatisk fakturering, vare sig det är dagligen, veckovis eller månadsvis, och man kan bestämma om man vill fortsätta eller säga upp hyresavtalet.

ÖVERSIKT ÖVER UTHYRNING

Via menyn "Planering" i DSM kan du få en överblick över vilka maskiner som hyrs ut, när, och vilka maskiner som finns tillgängliga vid ett givet datum. Du kan snabbt få information om det totala hyrespriset för den enskilda maskinen och du kan automatiskt skriva ut en orderbekräftelse och en följesedel för underskrift från DSM-systemet när beställningen skapas.

AUTOMATISK FAKTURERING

Du kan även manuellt fakturera en hyresorder, men även låta systemet generera fakturor automatiskt med beräkning av hyresdagar, försäkringar mm. Systemet fakturerar automatiskt startbelopp som transport på första fakturan och slutbelopp som transport, städning, service och drivmedel på slutfakturan. En inkassosedel skrivs sedan ut.

Du kan redan när beställningen skapas bestämma om en serviceorder ska skapas och ett arbetskort skrivas ut när hyresperioden går ut. Du kan hyra maskiner för ytterligare uthyrning. Du kan följa upp intäkter och utgifter via olika rapporter samt genom analys via menyn Hyra maskinekonomi och Uthyrningsmaskinekonomi.

Webmachines logo hvid aqua baggrund

Webmachines

Med vår annonstjänst Webmachines kan du centralt hantera annonsering av maskiner på ett stort antal onlineportaler från DSM-systemet.

Webmachines är alltså din maskinhandlartjänst för att optimera handeln på nätet med nya och begagnade maskiner. Med detta kan du enkelt och effektivt hantera hela din onlineförsäljningsprocess från en central plats i DSM och därigenom uppnå betydande tidsbesparingar och förbättrad datakvalitet.

Det är lätt för säljaren att använda DSM

Få en fullständig överblick över kunder och erbjudanden

DSM är ditt verktyg för att hålla reda på alla dina leads, kunder och erbjudanden.

Du har alltid en överblick över när du senast besökte eller pratade med en kund. Och du kan registrera information på den enskilda kontakten.

Du har en överblick över erbjudanden som är ute. Och du kan hålla koll på hur många erbjudanden som är nära att bli beställningar. Allt i ett integrerat system.

Få kontroll över din maskinförsäljning direkt från skapandet av maskinen till försäljningen

Med den inbyggda maskinkonfiguratorn kan du skapa en maskin direkt från din leverantörs hemsida. Det är snabbt och enkelt och låter dig få rätt information i DSM direkt.

På så sätt är du säker på att all information på maskinen är registrerad. Du kan använda maskinkonfigurationen i dina erbjudanden – oavsett om det är leasing eller uthyrning – och när du får beställningen har du redan underlag för en faktura. Enkelt och snabbt!

Vill du bli kontaktad av vår säljkonsult Sabina?

Sabrina Kjaerkner är säljkonsult på JMA och kan kontaktas via e-post: info@maskindata.se eller telefon: +46 413573090

Ange dina kontaktuppgifter här:

Välj något du är nyfiken på, så kontaktar vi dig och berättar mera!

Strategiska partnere