Skip to main content

DSM Business Central i 2019

Jeannette Krogh
03 januari 2019

Det innebär att DSM2016 kommer att bli vår senaste version under varumärket Dynamics NAV och därför kommer det inte att finnas en version DSM2019. I stället fortsätter vi under namnet DSM Business Central.

Lanseringen av det nya produktnamnet Dynamics 365 Business Central spelar ingen roll för dig - våra kunder. Alla kända från Dynamics NAV-världen finns även i Business Central, som funktionalitet, navigering, användargränssnitt, rollcenter och mer. Det kommer givetvis att läggas till kontinuerliga förbättringar, vilket vi alltid har gjort med DSM i Dynamics NAV. Och du som kund hos JMA A / S får alltid DSM-systemet anpassat till Business Central-lösningen för att stödja företagets affärsprocesser och industrins behov.

Visioner för Dynamics 365 Business Central

Med Dynamics 365 Business Central finns det större fokus på konsolidering av ekonomi, försäljning, service och verksamhet - exakt det fokus vi har haft under många år med DSM-industrin. Dynamics 365 Business Central kan förvärvas hos Microsoft som en cloud-lösning eller som en "on-premise" -lösning (på egen server). Vår DSM Business Central-lösning fortsätter som "on-premise" -lösning och därmed finns inga större förändringar i systemets faktiska funktionalitet. On-premise innebär att alla data och själva programmet är värd och underhålls på JMA-servrar.

Dynamics 365 Business Central blir emellertid alltmer webbbaserad och många nya program kommer att erbjudas som webbapplikationer, precis som vi brukar använda av mobiltelefoner. Du kommer åt alla dessa applikationer från den nya Dynamics 365 Business Central-versionen. DSM-systemet kommer inte att konverteras till applikationer som utgångspunkt, eftersom det är en mycket specifik branschlösning anpassad till industrins behov. Vi kommer kontinuerligt att utvärdera funktionaliteten som vi kan isolera från DSM-systemet och erbjuda som applikationer för Dynamics 365 Business Central.

Microsofts vision för den nya versionen av Dynamics 365 Business Central "standardversion" (= all funktionalitet som inte ingår i DSM) måste bryta från traditionell ERP-fokusering på formulär och rapporter, med en ny metod baserad på data och moln baserad artificiell intelligens. Även om vi inte är där ännu, har Business Central vissa funktioner som kan användas för resurser som AI och för användning av DATA i olika former. Vi kommer att se mycket mer användning av data i olika former och med användning av flera olika applikationer och program som Power BI, Outlook, Microsoft Teams etc. Bland annat kommer du att kunna ladda ner kontakter i Business Central direkt från Outlook och därmed skicka erbjudanden , order och liknande direkt från Outlook. Samtidigt kan du skapa nya kontakter från Outlook direkt i Business Central.

Vägkarta DSM Business Central

Nedan kan du se JMA Roadmap för DSM Business Central. Microsoft planerar att hela Business Central kommer att vara baserad på webbklienten år 2020.

 

 

 

Fördelar med Dynamics 365 Business Central

Förbättrad användarupplevelse

Business Central har en ren och konsekvent användarupplevelse över webbläsare, mobiler och surfplattor för både iPhones och Androids, vilket förbättrar användarupplevelse av systemet och produktiviteten. Även förbättringar som kan tyckas vara små, som den nya menyns navigation, är utformade för att förbättra användarupplevelsen.

Produktivitetsförbättringar för stationära användare - inkluderade en uppdaterad klient på terminalservern
Lättare tillgänglighet för användare med nedsatt syn och låg rörlighet
Bättre användarupplevelse på större skärmar - förbättrad layout av data, bättre användning av skärmutrymme och enklare navigering
Redigerbara användarrättigheter - Skapa egna definitioner av vad människor ska kunna göra i Business Central
Anslut till det intelligenta molnet genom Dynamics 365 Business Central - tillgång till applikationer, maskininlärning och mer

Förbättrad produktivitet

När alla företagets affärssystem och applikationer sammanfogar och är nära integrerade, skapas ett naturligt flöde av data från en app till en annan. Detta är just kärnan i Microsoft Dynamics 365 och deras strategi. Det innebär att dina anställda alltid har de uppgifter de behöver, oavsett vilken app och enhet informationen kommer ifrån.

Integrationen och interaktionen mellan affärsapps ger bättre inblick i verksamheten och därmed bättre möjlighet att förutse vad som händer med det i framtiden.

Det finns ett naturligt flöde mellan Microsofts andra produkter och den nya Dynamics 365 Business Central. Det innebär att de interna arbetsprocesserna optimeras och därigenom uppnår företaget ett effektivare vardagsliv.

Power BI implementeras nu automatiskt i en Business Central, vilket innebär att du får dussintals standard Power BI-rapporter på både främre och detaljerade visningar som kartor och listor. Dessutom innehåller Power BI mer än 100 förbättringar, som tangentbord och bokföringsgenvägar, samt kopiering och infogning av data.

Arbeta över Dynamics 365 Business Central och kända verktyg som Microsoft Office och Power BI
Arbeta i Outlook, Word eller Excel medan du får tillgång till data från Dynamics 365 Business Central
Skapa rapporter och instrumentpaneler med realtidsdata, få förslag på ombeställning av varuposter, förslag på tvärsäljning och mycket mer med hjälp av Power BI.

Ny prisstruktur

Med Dynamics 365 Business Central introducerar Microsoft en prissättning som skiljer sig från vad vi vet från Dynamics NAV. Till exempel kan Dynamics 365 Business Central förvärvas abonnemangsbaserat. Men den största förändringen är att licensiering går från samtidiga användare till namngivna användare, och det finns olika priser beroende på huruvida en användare måste ha full eller begränsad användningsrättighet. Genom konvertering erbjuder Microsoft konvertering av nuvarande användare på villkor som är villkorade av köpet av licenserna.

Du får snart mer information om de nya priserna och vilka paket JMA kommer att erbjuda. Naturligtvis, baserat på ditt företag och industrins behov.


Andra Nyheter

10 november 2020

Supporten och personkemin avgörande när Staffans Maskin AB valde affärssystem

Familjeföretaget Staffans Maskin AB startades 1978 av makarna Staffan och Laila Johansson och säljer samt servar maskiner och redskap till branscherna entreprenad, lantbruk samt skog.

29 april 2020

DSM gör att vi kan arbeta snabbare och ändå hamna helt rätt

När Söderberg & Haak ville ha ett enhetligt affärssystem för alla sina dotterbolag, så stod valet mellan två olika leverantörer. De bestämde sig för att satsa på JMA Maskindata AB’s system DSM (Dealer Service Management).

29 mars 2019

Äga, hyra eller dela maskiner med andra - hur framtiden ser ut?

Hur ska jordbrukarna finansiera sina maskiner och driva jordbruket i framtiden? Vill de köpa maskiner tillsammans, hyra maskiner på kort sikt eller föredrar de att äga egna maskiner?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev