Skip to main content

Anställd porträtt: Stine S. Lauritzen

Medarbejder JMA Stine S. Lauritzen

Stine: "Jag älskar att delta i en sparring med kunder"

Från att ha sagt vad hon ville till att nu vägleda vad som kan göras, övergången från modebranschen till ERP-världen har gett Stine något hon älskar – sparring med kunder.

Vid första anblicken verkar Stine väldigt utåtriktad och social. Det är hon också, men om du dyker under huden på henne kommer du att uppleva en sida av henne som hon döljer ganska bra dagligen. Hon känner sig inte särskilt bekväm med att dela personligen om sig själv – inte ens för den här intervjun.

Däremot kastar hon sig in i det, och vi sitter därför här idag, samlade kring en intervju om dagens hjälte i skysås – Stine.

Stine har sin dagliga rutin på konsultavdelningen där hon är både på projekt, driftuppgifter och kundbesök hos både nya och befintliga kunder.

"Det bästa med mitt arbete är dialogen med kunderna"
Speciellt kundbesöken och att fördjupa sig i processer driver henne i arbetet som konsult: "Det bästa med mitt arbete är att vara i dialog med kunderna. Se lösningarna jag föreslår bli verklighet, och faktiskt göra skillnad för dem."

För att arbeta som konsult innebär till stor del förmågan att dagligen kommunicera komplexa ämnen till kunderna. Något Stine behärskar. Hon säger själv att hon hjälper till att designa processer, ge råd till kunder om den bästa lösningen och framförallt lyssna på deras problem och vad de kan ha i sin vardag.

En uppgift hon tar på största allvar.

"Jag älskar att vara en del av sparringsprocessen med kunderna, där de tar med sig sin expertkunskap om sina affärsprocesser och hur den kunskapen möter vårt system." Ett system så komplext att det också är svårt för henne att förklara det för sina vänner hemma på Nordjylland.

Opraktiskt men alldeles för komplext

Trots sina mycket låga praktiska exempel om sitt arbete har Stine ännu inte bemästrat att förklara vad hon faktiskt gör varje dag. "Det är svårt att förklara, om du inte har kunskap om ERP eller arbetar i ERP-världen, vad det exakt innebär."

Det kan nog de flesta i branschen nicka igenkännande till.

Förklaringar som "man kan flytta några knappar i ett system" till "när man är på verkstaden med sin bil och får en faktura är det ett system som spottar ut den där fakturan" har båda prövats, så Stines jobb kommer t.ex. nu, var ett mysterium för omgivningen.

"Hur man alltid är med människor"

Stine har särskilt två saker som hon uppskattar på fritiden.

Att ses med folk runt omkring och spela handboll.

En del kommer säkert att fråga hur man alltid kan vara med människor och på det har Stine svarat: "Jag är nog bara den typen som gillar att vara med människor."

Ändå är hon berikad med massor av planer och tycker om att delta i "allt möjligt" när arbetet inte kräver.

En kork

På planen finner Stine ett stort lugn i att ha överblicken. Något hon också gör i stor utsträckning i sitt arbete. — Jag mår inte så bra om jag inte har överblicken, så jag jobbar alltid för att ha överblicken, för det är där jag finner ro.

Något som härrör från hennes perfektionistiska karaktärsdrag.

Hon beskriver sig själv som en enorm perfektionist och måste därför säga till sig själv: "att det finns vissa saker jag inte kan göra mer åt och vissa kan jag. Annars kommer jag att fortsätta intala mig själv att jag alltid kan göra mer."

Därför är det inte onaturligt att hon tidigare har jämförts med en kork.

En komplimang i sin bästa form om man tittar djupare i påståendet.

Precis som korken alltid dyker ner och kommer upp igen, gör Stine samma sak med utmaningar. "När jag väl blir slagen tillbaka gör jag mycket för att försöka ta mig upp igen. Det handlar om att komma upp på hästen igen."